torsdag 3 december 2009

De är här! och lurad igen







Nu har de små liven tittat ut och Tindra lurade oss igen men återkommer med det.Tindra väckte mig strax efter 24 inatt och ville ut och kissa. Sen dök hon in under sängen och jag hörde att hon började bädda. Något hon inte gjort vid tidigare valpningar men jag tyckte det var dags att flytta upp i valprummet. Det var ett högst tillfälligt beteende som hon inte fortsatte med. En orolig natt med en mattekär Tindra. Vattnet gick runt sju i morse och jag pratade med Gunilla som tyvärr skulle jobba. Vad jag saknat min barnmorska. Första valpen tittade ut kl 8,00 det var en röd tik på 353 g sen gick det en halvtimme och nästa valp tittade ut kl 8,30 den var stor och låg i säte så Tindra behövde hjälp den vägde 400 g denna gång en orange roan hane. Sen kom Mickan hem från skolan för att vara assistent åt mig. Kändes väldigt bra .

Det gick en stund innan det var det dags för nästa kl 9,55 denna gång en orange roan hane på 367g
Där fick vi knyta navelsträngen för det kom lite blod.Tindra var lugn som en filbunke tvättade valpar och diade samtidigt som hon födde valpar. Efter denna valpen gick det snabbt till nästa Mickan hade skickade iväg mig för att snygga till mig lite och rätt som det är tjoar hon att jag måste komma då ploppar minstingen ut en liten röd kille på "bara" 317 gdet minsta Tindra någonsin fått men rätt stort ändå i dessa sammanhangen. Kl var då 10,13. Tindra kom till ro sov en stund och sen tog jag ut henne för att kissa. Kände på henne och det kändes tomt och efter två timmar då Tindra mest sovit trodde vi allt var klart. Hon kom och ville ut igen kissade ett par gånger sen in och kvickt upp till valparna. Jag hade satt mig för att skriva blogg och Mickan gick upp för att titta till dem då skriker hon KOM KVICKT! Jag rusar upp och då på hallgolvet har en jättefin sobeltik tittat ut kl var då 12,53. Tindra hade skött allt själv hon låg där rentvättad och fin men inte avnavlad ¨så det gjorde jag. Vägde henne 334 g sen fick hon komma i valplådan med de andra under Tindras omsorgsfulla vård.

Men sen har det varit stopp. Fem jättefina valpar har hon fått ev kan någon av roanen vara sable roan med det får tiden utvisa. Vi är trötta men glada och vår kära barnmorska kom sen äntligen på besök lite besviken över att missat det hela och jag saknade henne! Tindra har fått lite SPC-flakes med fil och lite mat och det gick ner.Tack för alla gratulationer ni är underbara allihopa!

3 kommentarer:

  1. GRATTIS IGEN :) så små och söta de är allihopa. Kommer att följa bloggen dagligen för att läsa om Freijas syskon :)

    SvaraRadera
  2. GRATULERER!!!
    Utrolig hvor flink Tindra er!
    Stor klem fra KICKI & Tone.

    SvaraRadera
  3. Herregud vad tiden går!!!!
    Tyckte jag precis var inne o kollade när det var "nattagammalt"
    Nu är de här!!
    Stort grattis från oss i Ljunghusen!!!

    SvaraRadera